Tack för trafiken, Holland och GeenStijl. Det var ungefär 10 gånger så mycket trafik som en vanlig dag.
Extra roligt med alla upprörda inlägg i kommentarsfältet.
Tack för trafiken, Holland och GeenStijl. Det var ungefär 10 gånger så mycket trafik som en vanlig dag.
Extra roligt med alla upprörda inlägg i kommentarsfältet.
För några dagar sedan såg jag en tweet från My Vingren där hon nämnde att hon hade idéer för Macho i Kollektivtrafiken men saknade tid och resurser för att genomföra dessa. Då sidan legat lite i dvala några månader, och jag gillar initiativet så kontaktade jag henne för att se om det fanns något jag kunde hjälpa till med.
Efter det gick det fort, väldigt fort.
My förklarade sina tankar kring en restaurering av sidan med fokus på den nya startsidan och baserat på detta kom jag med förslag på hur resterande innehåll skulle kunna presenteras, hur besökare skulle kunna skicka in sina egna bidrag, och jag tog initiativet till en allmän uppfräschning av sidans utseende.
Två kvällar senare, efter mycket bollande fram och tillbaka över facebook-chatten så la jag upp den nya versionen av Macho i Kollektivtrafiken som du nu befinner dig på.
Följande uppdateringar har genomförts, allt för att förbättra sidan enligt Mys onskemål:
Vem är då jag?
Jag heter Ludvig, arbetar som gränssnittsutvecklare i Stockholm, och hänger rätt mycket på Twitter.
Vi på Macho i Kollektivtrafiken hoppas ni ska gilla den nya sidan och ser fram emot era bidrag.
Tillsammans med Stockholms Tjejjour arrangerar Macho i Kollektivtrafiken en paneldebatt under Feministiskt Forum, ABF, den 5/5 klockan 11.15 -12.30. Kom och bli arg, provocerad, peppad och debattera med oss.
Skrevande män, en fråga om maktutövande?
Varför är det problematiskt att kritisera manlighet? I en paneldebatt får ni höra olika röster kring skrevande män och om de starka reaktionerna kring bloggen Macho i Kollektivtrafiken.
Medverkande: Erika Eriksson, Stockholms Tjejjour, My Vingren, initiativtagare till Macho i Kollektivtrafiken, Jenny Rönngren, journalist, Bianca Kronlöf, konstnär och debattör samt Pernilla Öhqvist, socionom.
I samband med pandeldebatten kommer bilder och reaktioner från bloggen ställas ut.
Arrangörer: Stockholms Tjejjour och Macho i Kollektivtrafiken
Vi blir så glada, så glada när ni skickar in era bilder. Fortsätt med det! Använd formuläret under Skicka bidrag.
Käraste Machomän. Har ni hört talas om konstruktiv kritik?
Att vara man är inte samma sak att vara macho. Att vara macho, det väljer du själv.
Macho i Kollektivtrafiken handlar inte vett. Det handlar inte om hyfs. Det handlar om tillgång till utrymme. Vi är en dedikation till alla tjejer och kvinnor som vant sig vid att trycka ihop sig för att slippa ha främmande mäns lår tryckta mot sitt.
Vi är krigsförklaring mot alla machomän som hävdar att deras behov av att slippa spänna lårmusklerna eller, herregud, skulle drabbas av pungsvett är viktigare än kvinnors rätt till personlig sfär och lika utrymme.
Skicka gärna in egna bilder på skrevande machomän! Stäng av blixten, undvik ansikten och maila in era bilder.
Med kärlek
/Macho i Kollektivtrafiken
Kära trafikanter!
I helgen tycker vi ni ska bli lite experimentella. Ni som brukar sitta macho-bredbent, prova att sitta rakt i ryggen och dra ihop knäna. Ni som brukar sitta ihop med benen, prova att bre ut er. Låt oss sedan veta vilka reaktioner ni fick. Berätta hur det kändes.
Trevlig helg!
/Era käraste genusvänner i kollektivtrafiken.
Om det är någon vi i Macho i Kollektivtrafiken tycker är mer frustrerande än män som bresar på bussar, spårvagnar, tåg och tunnelbanor är det män som tycker de har biologisk rätt att ta mer plats än kvinnor bara för att de är ja, just det, män.
Fota gärna egna machomän ni stöter på!
Ni kan även läsa här nedan. Fler motargument kommer inom kort.
“Jag tycker det är jobbigt när folk har mycket parfym, kan ni inte göra något åt det istället?”
Det tycker vi också är jobbigt. Vi lovar att stödja dig när du börjar arbeta aktivt mot fejkdoftindustrin.
“Hyss som detta alienerar bara män från jämställdhetsarbetet.”
Även män måste börja ta personligt ansvar över hur de behandlar andra människor i sin vardagliga miljö. Är det verkligen en sådan stor uppoffring att inte ta mer fysiskt utrymme än du behöver? Ifall du känner att det är det, tror inte vi att det är vi som har alienerat dig från jämställdhetsarbetet. Du har klarat av det helt själv. Grattis.
”Jag har för tajta byxor, det går inte att sitta på något annat sätt”
Investera i nya byxor. Dina nuvarande verkar inte passa.
“Tappa inte bort de viktiga diskussionerna med en sån här skitsak!”
Vi tycker inte det är en skitsak. Dessutom är vi övertygade om att man kan arbeta för jämställdhet och rättvisa på flera plan samtidigt. Normer om kön är någon som sitter djupt i oss flesta och alla tänkbara problematiseringar och ifrågasättanden är viktiga. Men vi tycker inte att alla behöver tänka lika. Ifall du tycker frågor om vem som tar och får plats i offentliga sammanhang är onödiga, men vad bra, då kan du jobba för något du tycker är viktigare. Om du vill ha tips på saker du kan göra, maila till oss så får du en lista. Vi har en jättelång.
”Det enda ni gör är att attackera ohyfsade personer som borde få en tillsägelse att sitta ordentlig.”
Man kan se Macho i Kollektivtrafiken som en förebyggande rörelse. Istället för att behöva ha en diskussion med varje machosnubbe som inte lärt sig att sitta ordentligt så låter vi dem ta ansvar över sig själva. Vi är nämligen övertygade om att även machokillar är vuxna människor som klarar av att förändra sitt beteende till det bättre.
”Åk till Afrika/Iran/Kina istället för Sverige är redan jämställt”
Sverige är knappast jämställt. Precis som överallt i världen förekommer våldtäkter, sexuella trakasserier, lön- och inkomstskillnader på grund av kön och våld i nära relationer. Precis som överallt i världen får kvinnor i Sverige mindre utrymme i klassrum, på styrelsemöten och i kollektivtrafiken.
“Ni är svenska låtsasfeminister som prioriterar mycket underligt vad gäller kvinnors rättigheter”
Vi tycker det är machokillarna som vägrar sätta sig ordentligt som prioriterar underligt vad det gäller kvinnors rättigheter. Bara för att det finns ett brett spektrum av jämställdhetsproblem betyder det väl inte att man inte kan förändra även det som verkar litet i jämförelse? Desto enklare att göra något åt, tänker vi.
”Antar att denna sidan är på skoj.”
Nej, vi är fullständigt allvarliga.
Macho i Kollektivtrafiken är med i dagens program av Verkligheten i P3. Lyssna HÄR!
Ikväll 18:06 kan ni lyssna på en av skaparna till Macho i Kollektivtrafiken berätta om projektet i programmet Verkligheten i P3.
Gott nytt år! Vi lovar att fota så många machomän vi hinner i årets sista champangelycka!
God jul till alla aktivister och machomän där ute!
Macho i Kollektivtrafiken är mycket ärade över att ha blivit uppmärksammade av Feministiskt Perspektiv i deras artikel om #micromashismos
Ur artikeln:
“Små saker som görs systematiskt för att bevara kvinnors tillgänglighet för män, och som män gör för att slippa förändra sitt beteende i vardagslivet. Det kallas #micromachismos i Spanien, där ett blogginlägg om saken väckt stor respons.”
…
“Kännetecknande för micromachismon är att både vanan vid den och förnekandet av den försvårar motreaktioner. Ett svenskt exempel på aktivism mot micromachismo är Macho i kollektivtrafiken.
Där postas bilder på hur män breder ut sina ben över mer än ett säte i tunnelbanan och på bussar. De som ogillar tilltaget anser att det finns viktigare saker en feminist bör kritisera och hävdar sin rätt att sitta som de vill. Som Fille och Johnny i sina kommentarer:
”Tänker sitta mer bredbent än någonsin, mer bredbent än en Moskva-akrobat! Ert enda alternativ blir att antingen sitta i mitt macho-knä eller stå upp och dreggla över mitt vackra skrev, som ni ju egentligen önskar sluka.
Nä.
Helt seriöst: ni skämmer ut er själva och bidrar med dåligt rykte till de feminister som har en verklig agenda.”
”Word. Jag känner mig även väldigt feminin när jag sitter så tight med bena. Det gör att jag mår psykiskt dåligt av all iaktagelse och får sämre självförtroende. Detta kommer skapa obalans hemma hos mig och min fru, vilket i sin tur leder till en säker skilsmässa. Nej, jag brer gott ut mig till den utsträckning jag behöver i dessa redan trånga kollektivtransporter man tvingas åka i tid och otid.”
Precis som i den spanska diskussionen vittnar de svenska kommentarerna om hur micromachismon står för något som upprätthåller särskiljandet av könen utifrån en heterosexuell norm. Här finns också föreställningen att mannen behöver ha bättre självförtroende än kvinnan. Och ett sätt att uttrycka det är just genom att ta mer plats och inte bry sig om andra människors (kvinnors) bekvämlighet (i kollektivtrafiken).”
Macho i Kollektivtrafiken blev intervjuade av ETC. Läs här!
Mer intervjuer, artiklar och blogginlägg finns under fliken Media. Fota gärna machomän ni själva råkar ut för.
En av de mest frekvent förekommande motargumenten mot Macho i Kollektivtrafiken har handlat om att tjejer visst tar upp plats, genom att placera sina väskor på sätet.
Eftersom Macho i Kollektivtrafiken grundades för att problematisera kroppspråk och på vilket sätt genus uttrycks i allmänna utrymmen tycker vi självklart att detta är intressant att ta upp.
Under tiden machokillar inte har några problem med att sin egen fysik ta över utrymme väljer många tjejer att istället bygga en mur av väskor. Vad uttrycker dessa två olika sätt att ta utrymme för något?
Hjälp till! Fota machomän som tar mer plats än de behöver.
Heja, heja er!
Vanliga motargument är nu uppdaterat. Fler svar kommer!
Vilka män är det som sitter med ena benet över det andra? Vad ger han ut för signaler?
Vi tycker alla får sitta hur dem vill. Vi vill göra människor medvetna hur machomän tar mer plats i kollektivtrafiken. Ibland går det direkt ut över andra trafikanter, andra gånger är det en representation av socialt kodad maskulinitet. Vi vill alltså uppmärksamma hur det tenderar att vara enklare för män att ta plats än vad det är för kvinnor.
Macho i Kollektivtrafiken bildades som facebook-grupp. Efter knappt två veckor blev vi dessvärre nedstängda. Nu börjar vi om som hemsida och blir större än någonsin!
Skicka in dina bilder på machomän i kollektivtrafiken.